Nederlandse digitale sector reist in oktober af naar Silicon Valley

Wie aan Silicon Valley denkt, ziet daar misschien niet direct kansen voor Nederlandse ondernemers uit de digitale sector. Dat is een misvatting: we hebben de Valley veel te bieden. Silicon Valley is het grootste en snelst groeiende digitale ecosysteem ter wereld en is nog altijd de plek waar de meeste innovaties ontstaan. Maar dat betekent niet dat het een gesloten wereld is. Ondernemers in Silicon Valley beseffen als geen ander dat openheid en de bereidheid om nieuwe samenwerkingen te onderzoeken het fundament zijn voor hun succes. Daarom organiseert Digital Gateway to Europe in samenwerking met Handelsroute.nl van 23 tot en met 28 oktober 2016 een handelsmissie naar Silicon Valley voor de Nederlandse digitale sector. Het doel: Silicon Valley en de High Tech Polder bij elkaar brengen.

The Brits are out; here come the Dutch
Onze uitstekende reputatie als digitale mainport naar de rest van Europa zorgt ervoor dat de Nederlandse digitale sector een graag geziene gast is in Silicon Valley. Nu de Brexit een feit is, zoeken steeds meer partijen in de Valley naar goede partnerships op het Europese vasteland. Een unieke kans voor de Nederlandse digitale sector om snel grote stappen te maken in de Valley. Maar dan moeten we er wel zijn.

Om die aanwezigheid te stimuleren, ondersteunen zowel het Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA) van het ministerie van Economische Zaken als het Nederlandse consulaat in San Francisco de Nederlandse digitale sector bij het opzetten van samenwerkingen in de Valley. Dat maakt het leggen van contacten en kennis opdoen over onder andere juridische en fiscale aspecten van een stuk eenvoudiger.

Feel the Valley
De ondernemende Nederlandse digitale entrepreneur staat dus niet alleen. Maar wat maakt Silicon Valley zo bijzonder, naast het feit dat het de bakermat is van de techwereld? De ondernemingen in de Valley, of ze nou miljarden omzetten of net gestart zijn, hebben één ding gemeen: het pionieren, ondernemen en innoveren maakt deel uit van hun DNA. En dat zorgt voor een unieke sfeer.

Marc Gauw mede-organisator van deze missie daarover: ‘Eerdere handelsmissies naar Silicon Valley waren ontzettend inspirerend. De tech- en startup cultuur straalt een enorme positieve energie uit die erg stimuleert om nieuwe ideeën te ontwikkelen en samenwerkingen aan te gaan. Wat vooral opvallend is, is dat de mensen daar, of ze nou op C-level opereren of net begonnen zijn met hun startup, heel toegankelijk zijn en je met veel enthousiasme te woord staan. Niet alleen als je daar als relatieve buitenstaander komt, maar ook onderling: er is de laatste jaren een heel interessante kruisbestuiving gaande tussen startups en de grote tech ondernemingen waardoor verrassende nieuwe diensten tot stand komen.”

Dit zorgt voor een aanstekelijk enthousiasme dat vaak overslaat naar de deelnemers aan de handelsmissie. “De openheid en bereidheid om samen te werken, samen met de enorme ondernemers- en pioniersgeest, zorgen ervoor dat een bezoek aan Silicon Valley zowel persoonlijk als op zakelijk vlak nieuwe deuren opent,’ aldus Gauw.

Naast sfeer, zal de reis gekenmerkt worden door een stevig inhoudelijk programma. Stijn Grove, directeur van Digital Gateway to Europe: ‘Een belangrijk topic dat op dit moment in de Valley speelt, en overigens ook onder digitale entrepeneurs in Nederland, is de match tussen de behoefte aan innovatie en knappe koppen. Het is zelfs voor de grootste techgiganten uit de Valley moeilijk om op eigen initiatief nieuwe de innovaties te realiseren die noodzakelijk zijn om uit te kunnen breiden in Europa. Het komt dan ook steeds vaker voor dat zij de samenwerking zoeken met partijen op het Europese continent om hun ambities in de Europese markt te kunnen realiseren. Voor veel Amerikanen is Nederland een vertrouwd landingspunt om de rest van Europa te bedienen.’

Om te weten te komen wat er precies speelt, zullen onder andere LinkedIn, Hewlett Packerd Enterprise, Stanford University en de Carlyle Group worden bezocht, een van de grootste private equity investeringsmaatschappijen ter wereld. Daarnaast zullen er meerdere netwerkmomenten worden georganiseerd en is er tijdens de bedrijfsbezoeken uitgebreid gelegenheid om nieuwe contacten op te doen.

Voeg u bij 400 jaar traditie
De handelsrelatie tussen Nederland en Verenigde Staten is eeuwenoud en startte met Nederlanders die de oversteek naar het Noord-Amerikaanse continent waagden. Vierhonderd jaar later is er nog steeds sprake van een sterke handelsband die digitale dimensies heeft gekregen doordat veel Amerikaanse techbedrijven zich in Nederland hebben gevestigd. De uitstekende Nederlandse digitale infrastructuur en gunstige geografische ligging zorgen ervoor dat Nederland zowel fysiek als digitaal een bruggenhoofd is voor techondernemers uit de V.S.

Uit eerdere handelsmissies naar de Valley bleek bovendien dat veel Amerikanen zich verwant voelen met Nederlanders: de handelsgeest en directheid tijdens het zakendoen worden herkend en gewaardeerd en grijpen terug op honderden jaren vruchtbare samenwerking. Daar komt bij dat ook de Nederlandse pioniersgeest veteranen uit de Valley aanspreekt: veel technologieën die nu volledig ingeburgerd zijn in de digitale wereld, vinden hun oorsprong in Nederlandse wetenschappelijke instellingen, laboratoria of ondernemingen.

De banden zijn dus innig, er is uitgebreide ondersteuning van het NFIA en het Nederlandse consulaat en ondernemers uit Silicon Valley zoeken voortdurend naar nieuwe mogelijkheden in Europa. Wees daarom een pionier zoals ze die in de Valley graag zien en meld u nu aan voor deze unieke handelsmissie.

Zoeken
Related
nieuws
DINL oktober
Met DINL Update doe ik verslag van mijn recente activiteiten en ander nieuws. Daarmee blijf je als achterban op de...
nieuws
Uitnodiging-2
Op 22 november vindt in perscentrum Nieuwspoort het Nationale Debat over Digitalisering plaats.
nieuws
digitale-sector
Met DINL Update doe ik verslag van mijn recente activiteiten en ander nieuws. Daarmee blijf je als achterban op de...